إزاى اكتب محتوى الالكترونى



خطوات يجب ان تاخذها فى الحسبان اثناء كتبت محتوى جيد يرقى من موقعك ويجذب انتباه المستخدم :-


لما اعمل content عالي الجودة ده سلاح للمحافظة علي مشاركة الـ audience بتاعي . عشان يبقأ تسويق الكترونى صح
في 5 خطوات كدة علشان اعمل content شغل فنادق تعالوا نشووووووووف :
ا- احدد الـ segment بتاعت الـ audience : لكل موضوع هتكلم فيه يكون بيناشد فئة مختلفة .... يعني من الاخر .... لازم اعرف انا بكتب لمين.
2- خليك مقنع: هو مش موضوع تعبير ، مطولش " خليك خفيف " بس ده مش معناه انك تكتب كلمتين وتجري *_^ .... اكتب زبد المعلومات " خير الكلام ما قل ودل " خليه يحس انك فاهم ، متخلهوش يمل من طريقة سرد المواضيع.
3- شوف الـ audience عايز اي نوع : طبعا للـcontent مختلف الانواع : زي مثلا E books, videos, articles, infograghic#3 وغيرها شوف الـ audience بيافاعل مع اي نوع اكتر واكثف مجهودي عليه ملحوظة : نووووووووع ... متخليش تركيزك علي نوع واحد بس
4- اعمل عملية " track & measure " : ناس بتقول عليها " analysis " بس انا حابب معني التتبع والقياس ..... ازاي ؟؟؟؟ يعني انا بشوف هل انا حققت اهدافي ؟ طيب لو لا يبقي ليه ؟ بقيس ارتباط الـ audience بيا وصل لحد فين ؟ بتابع اهتمامات الـ audience واشوف ايه اللي بيعجبه عندي . العملية دي بتخليني اعرف انا ماشي ازاي وانا رايح فين بتحددلي طريقي
5- عزز الـ audience : لو الـ content بتاعك ممتع هو هيحتاج المزيد ..... متحرموش استغل الفرصة وقدمله كل اللي عندك المهم انها تعود عليه بفايدة " خلي مزاجه عالي يعني " واساله عن رد فعله وحسسه اد ايه رأيه مهم جدا ليك .
ملحوظة مهمة جدا : اياااااااااااااااك شوف اياك ، تبطل تكتب او تبعد او تقطع الـ connection الي بينك وبين الـ audience تابع اول باول .... الغلطة دي ممكن تهد كل اللي انت عملته .
                                                                                                                              الكاتب : محمود سامى
تنويه : الصور والفيديوهات في هذا الموضوع على هذا الموقع مستمده أحيانا من مجموعة متنوعة من المصادر الإعلامية الأخرى. حقوق الطبع محفوظة بالكامل من قبل المصدر. إذا كان هناك مشكلة في هذا الصدد، يمكنك الاتصال بنا من هنا.

عن الكاتب

هذا النص هو مثال لنص يمكن أن يستبدل في نفس المساحة، لقد تم توليد هذا النص من مولد النص العربى