خطوات يجب ان تاخذها فى الحسبان اثناء كتبت محتوى جيد يرقى من موقعك ويجذب انتباه المستخدم :-
لما اعمل content عالي الجودة ده سلاح للمحافظة علي مشاركة الـ audience بتاعي . عشان يبقأ تسويق الكترونى صح
في 5 خطوات كدة علشان اعمل content شغل فنادق تعالوا نشووووووووف :
ا- احدد الـ segment بتاعت الـ audience : لكل موضوع هتكلم فيه يكون بيناشد فئة مختلفة .... يعني من الاخر .... لازم اعرف انا بكتب لمين.
2- خليك مقنع: هو مش موضوع تعبير ، مطولش " خليك خفيف " بس ده مش معناه انك تكتب كلمتين وتجري *_^ .... اكتب زبد المعلومات " خير الكلام ما قل ودل " خليه يحس انك فاهم ، متخلهوش يمل من طريقة سرد المواضيع.
3- شوف الـ audience عايز اي نوع : طبعا للـcontent مختلف الانواع : زي مثلا E books, videos, articles, infograghic#3 وغيرها شوف الـ audience بيافاعل مع اي نوع اكتر واكثف مجهودي عليه ملحوظة : نووووووووع ... متخليش تركيزك علي نوع واحد بس
4- اعمل عملية " track & measure " : ناس بتقول عليها " analysis " بس انا حابب معني التتبع والقياس ..... ازاي ؟؟؟؟ يعني انا بشوف هل انا حققت اهدافي ؟ طيب لو لا يبقي ليه ؟ بقيس ارتباط الـ audience بيا وصل لحد فين ؟ بتابع اهتمامات الـ audience واشوف ايه اللي بيعجبه عندي . العملية دي بتخليني اعرف انا ماشي ازاي وانا رايح فين بتحددلي طريقي
5- عزز الـ audience : لو الـ content بتاعك ممتع هو هيحتاج المزيد ..... متحرموش استغل الفرصة وقدمله كل اللي عندك المهم انها تعود عليه بفايدة " خلي مزاجه عالي يعني " واساله عن رد فعله وحسسه اد ايه رأيه مهم جدا ليك .
ملحوظة مهمة جدا : اياااااااااااااااك شوف اياك ، تبطل تكتب او تبعد او تقطع الـ connection الي بينك وبين الـ audience تابع اول باول .... الغلطة دي ممكن تهد كل اللي انت عملته .
الكاتب : محمود سامى
في 5 خطوات كدة علشان اعمل content شغل فنادق تعالوا نشووووووووف :
ا- احدد الـ segment بتاعت الـ audience : لكل موضوع هتكلم فيه يكون بيناشد فئة مختلفة .... يعني من الاخر .... لازم اعرف انا بكتب لمين.
2- خليك مقنع: هو مش موضوع تعبير ، مطولش " خليك خفيف " بس ده مش معناه انك تكتب كلمتين وتجري *_^ .... اكتب زبد المعلومات " خير الكلام ما قل ودل " خليه يحس انك فاهم ، متخلهوش يمل من طريقة سرد المواضيع.
3- شوف الـ audience عايز اي نوع : طبعا للـcontent مختلف الانواع : زي مثلا E books, videos, articles, infograghic#3 وغيرها شوف الـ audience بيافاعل مع اي نوع اكتر واكثف مجهودي عليه ملحوظة : نووووووووع ... متخليش تركيزك علي نوع واحد بس
4- اعمل عملية " track & measure " : ناس بتقول عليها " analysis " بس انا حابب معني التتبع والقياس ..... ازاي ؟؟؟؟ يعني انا بشوف هل انا حققت اهدافي ؟ طيب لو لا يبقي ليه ؟ بقيس ارتباط الـ audience بيا وصل لحد فين ؟ بتابع اهتمامات الـ audience واشوف ايه اللي بيعجبه عندي . العملية دي بتخليني اعرف انا ماشي ازاي وانا رايح فين بتحددلي طريقي
5- عزز الـ audience : لو الـ content بتاعك ممتع هو هيحتاج المزيد ..... متحرموش استغل الفرصة وقدمله كل اللي عندك المهم انها تعود عليه بفايدة " خلي مزاجه عالي يعني " واساله عن رد فعله وحسسه اد ايه رأيه مهم جدا ليك .
ملحوظة مهمة جدا : اياااااااااااااااك شوف اياك ، تبطل تكتب او تبعد او تقطع الـ connection الي بينك وبين الـ audience تابع اول باول .... الغلطة دي ممكن تهد كل اللي انت عملته .
الكاتب : محمود سامى